RD 350 – modelhistorie

1967 – 1995

af Joe (kilde: bl.a. MC-magasinet ”Motorcyklen”)

RD Graffiti

Intro:

Så vidt vides er Yamaha stadig det MC-mærke, der har vundet flest internationale motorsportssejre til dato. Det skyldes ikke mindst den nærmest totale dominans i roadracing i 1960-70’erne, i 250 cc og især 350 cc’s klassen – med 2-takts-twin-modellerne TZ 250/350. Kawasaki var nærmeste 350 cc’s 2-takts konkurrent til Yamaha dengang. Suzuki og Yamaha sloges om dominansen i 500 cc.

Som en naturlig konsekvens af succes’en indenfor 2-takts roadracing, sendte Yamaha i 1967 den første 350 cc 2-takts gademodel på markedet, baseret på erfaringer fra TZ 350 – og RD 350 var født

Betegnelsen RD fik den dog først i 1973.

RD 350 er en såkaldt ”uægte twin”, dvs. at stemplerne ikke følges ad, op og ned.

Har alle dage været 2 cyl., 2-takt – først luftkølet, senere væskekølet.

2 stks. Mikuni karburatorer

RD 350 (kaldet RZ 350 i de fleste lande udenfor Europa) har været en af verdens mest solgte mc’er igennem tiderne. Blev især i de væskekølede versioner (fra 1980 og fremad) flittigt brugt til roadrace i den af Yamaha sponsorerede RD-cup. En årligt tilbagevendende, roadracing-serie på standard RD 350’ere. De bedste fra hvert lands serier mødtes i finaler, rundt omkring i Europa.

De bedste danskere var dengang Paul Kierstein, Anders Skov, Henrik Ottesen, Rene Rasmussen (på bill.) og Finn Villadsen.

Rene Rasmussen

I 1981blev den internationale 350 cc road-racing klassen nedlagt – og dermed forsvandt RD 350’s direkte link til racerbanerne. Udviklingen af RD 350 fortsatte dog nogle år endnu og tog et kraftigt skridt fremad, da den i 1983 fik YPVS (Yamaha Power Valve System) – og toppede omkring 1986, da den fik 4 hk ekstra, samt andre modifikationer.

RD 350 blev som Yamaha’s 2-takts ”gadelink” til roadracing, erstattet af TZR 250.

RD-cup’en blev sidst i 1980’erne erstattet af Yamaha-cup, nu med standard TZR 250’ere i stedet for standard RD’ere. TZR 250 er med sit aluminiumsstel og indsugning direkte i krumtaphuset mere avanceret end RD 350. 2 cyl. 2-takt v-kølet række-twin på 128 kg og 50,3 hk ved 10.000 rpm.

Er dog aldrig blevet nær den samme succes som RD 350. Har sikkert også noget at gøre med en kontinuerlig skærpelse af miljøkrav, som stille og roligt har reduceret antallet af 2-taktere på verdensplan.

RD 350 modelhistorie (29 år i alt):

1967-70: De 3 første varianter hed YR 1,2,3 – ingen bill. haves af modeller fra 1967-73 – alle modeller tom. årg 79 lignede hinanden meget (se bill længere nede). Tromlebremse for og bag

36 hk v. 7.000 rpm. Tørvægt: 156 kg

0-100: 6,9 s. 0-140: 15,2 s. Topfart: 155 km/t

1970-73:

Nu med modelbetegnelsen R5. Omfattende vægtreduktion. Tromlebremse for og bag

36 hk v. 7.000 rpm. Tørvægt: 140 kg

0-100: 6,7 s. 0-140: 14,8 s. Topfart: 160 km/t

1973-79:

3 hk ekstra. Nu med modelbetegnelsen RD 350. Nu med bladfjederventil (Reed)

Enkelt skivebremse for, tromle bag

39 hk v. 7.500 rpm. Tørvægt: 143 kg

0-100: 6,7 s. 0-140: 14,6 s. Topfart: 161 km/t

RD 350  79


1980-82:

8 hk ekstra. Væskekøling indført. Omfattende stelændringer. Nu med monoaffjedring.

Sædehøjden forøget. Større tank – nu 16 liter. Dobbelt skivebremse for, tromle bag

47 hk v. 8.500 rpm. Tørvægt: 143 kg

0-100: 5,8 s. 0-140: 12,2 s. Topfart: 178 km/t

Rd 82 rd

350lc3mini

1983-84:

12 hk ekstra. YPVS-ventil i udstødn., ny monoaffj., luftunderst. forgaffel, stel-ændringer, nu m. styr- og bundkåbe. Sædehøjde og tankkapacitet yderligere forøget – nu 80 cm / 20 liter

Skivebremse for og bag

59 hk v. 9.000 rpm. Tørvægt: 145 kg

0-100: 4,8 s. 0-140: 10,1 s. Topfart: 190 km/t

rd 83 fra net

RZ 350

1985:

Elektr. omdr.tæller, clip-on styr, ændret / forbedret forgaffel, bremser, kontakter

Nu 2 varianter: Full (med kåbe) & Naked (No Fearing)

N / F: 59 hk v. 9.000 rpm. Tørvægt: 144 / 148 kg

0-100: 4,8 / 4,9 s. 0-140: 10,1 / 10,2 s. Topfart: 185 / 190 km/t

RD 350

RD 85 NakedRD350NF85dos

1986-91:

4 hk ekstra, vægtreduktion bl.a. via lettere hjul. Stadig F & N varianter.

Sædehøjde og tankkapacitet reduceret – nu 79 cm / 17 liter. Nedfældet tankdæksel.

N2 / F2: 63 hk v. 9.000 rpm. Tørvægt: 137 / 142 kg

0-100: ca 4,6 / 4,7 s. 0-140: ca. 9,7 / 9,8 s. Topfart: ca 190 / 194 km/t

RD 350 86 Brazil - red

350 90

RD 86 F Sort

RD 86

RD350N 86 UK

3,5 N 86 Hvid

3,5 N 86 Sort

1992-95:

Neddroslet 4,5 hk i ft F2. Produceres i Brasilien under navnet RD 350R.

Nu kun fuldkåbemodel. Kåben ændret – nu dobb. forlygte

58,5 hk v. 9.000 rpm. Tørvægt: 142 kg

0-100: 4,8 s. 0-140: 10,1 s. Topfart: 190 km/t

RD 350 R

Produktionen blev indstillet i 1995.